Bæredygtigt vegansk brand
Orklas veganske mærke, Anamma, gør det nemmere for forbrugerne at foretage klimasmarte valg.
30. januar 2019
I Orkla arbejder vi løbende med initiativer, der kan bidrage til at løse de globale klimaudfordringer, som verden står overfor. Det gør vi bl.a. ved at udvikle produkter med reduceret miljøpåvirkning. Et af disse produkter er Anamma, som sidste år blev lanceret på det danske marked.
Anamma vegoboller, -fars og -pølser repræsenterer det gode miljøvalg i hverdagen. Alle produkter er 100% veganske, glutenfri, og så er de rige på protein.
Lav klimapåvirkning
Produkternes klimapåvirkning er 60-90% mindre sammenlignet med animalske produkter. Noget Anamma bl.a. har opnået ved at forsøge at minimere miljøaftrykket igennem hele værdikæden.
Størstedelen af produkterne er sojabaserede og fremstillet på protein fra sojabønner dyrket i Europa og Nordamerika. Anamma arbejder tæt sammen med sine leverandører og bruger kun certificerede sojaingredienser i sine produkter, hvilket indebærer, at leverandørernes dyrkning opfylder gældende miljøkrav.
Med stor omtanke for miljøet er produkterne hovedsageligt produceret via vedvarende energi i form af el fra Orklas egen vandkraft. Og emballagen er klimasmart i og med, at den primært består af biobaseret plast fremstillet af sukkerrør fremfor olie.
Med en vision om en grønnere fremtid, bestræber Anamma sig hele tiden på at blive endnu mere bæredygtig i alle processer. I Orkla er vi derfor stolte af at have et så ambitiøst brand i vores sortiment.
Læs mere om Anammas klimaambitioner på anamma.dk