Orkla køber varemærket Havrefras
Orkla har skrevet under på en aftale, som gør selskabet til den nye ejer af varemærket Havrefras. Med købet af Havrefras med tilhørende varemærker Rug Fras og Mini Fras fra PepsiCo Inc. styrker Orkla sin skandinaviske position inden for sunde morgenmadsprodukter. Det er Orklas svenske datterselskab, Orkla Foods Sverige, som er den juridiske aftalepart.
2. juni 2020
I dag er Orkla distributør af Havrefras produkter på vegne af PepsiCo Inc. i Danmark, Norge og Sverige.
”Orkla har en førende position i skandinavisk dagligvarehandel inden for en række attraktive kategorier. Med overtagelsen af Havrefras styrker vi porteføljen med et velkendt brand, som er et godt supplement til vores andre morgenmadsprodukter,” siger Ann-Beth Freuchen, koncerndirektør i Orkla Foods i Norden og Baltikum.
”Det er en del af vores bæredygtighedsstrategi at gøre det nemmere for danskerne at vælge sundere og mere bæredygtige fødevarer. Med nøglehulsmærket passer Havrefrasprodukterne godt ind i vores strategi. Købet af Havrefras supplerer samtidig vores premium morgenmadsserie Paulúns, som senest er blevet relanceret og udvidet med nye, spændende produkter” siger Carsten Hänel, CEO for Orkla Foods Danmark.
Havrefrasprodukterne er markedsledende inden for sunde morgenmadsprodukter i Danmark og Sverige – og nummer to på det norske marked. Produktet blev lanceret i 1959, og mærket har været en del af PepsiCo siden overtagelsen af The Quaker Oats Company i 2001. Købet af Havrefras er i tråd med Orklas strategi om at videreudvikle en portefølje af produkter med en stærk sundhedsprofil.
Aftalen dækker købet af Havrefras mærket og inkluderer ikke ansatte eller produktionsfaciliteter. Parterne er enige om ikke at oplyse købsprisen.
Orkla fortsætter som distributør af PepsiCos øvrige produkter inden for juice, morgenmadsblandinger og snacks i Norden. I Danmark gælder det for varemærkerne, Tropicana og Cruesli.